الگوریتم های گوگل به صورت تخصصی

الگوریتم گوگل مهم ترین الگوریتم های گوگل 2024

اين الگوریتم در حال حاضر با آپدیت هسته گوگل هم ادغام شده است وهر زمان Core Update عرضه مى شود، اين الگوریتم نيز آپدیت مى شود. الگوریتم به عنوان یک روش یا مجموعه از قوانین تعریف می‌شود که به صورت گام به گام به حل یک مشکل می‌پردازد یا در تلاش برای رسیدن به یک هدف است. این واژه بیشتر در زمینه‌های ریاضی و برنامه‌نویسی به کار می‌رود، اما حضور الگوریتم‌ها در اکثر جوانب زندگی آشکار است. ‌‌موبایل ‌فرندلی ‌بودن ‌سایت ‌نه ‌تنها ‌به ‌شما ‌کمک ‌می ‌کند ‌ترافیک ‌بیشتری ‌را ‌جذب ‌کنید، ‌بلکه ‌به ‌نرخ ‌تبدیل‏Conversion ‎Rate‏ ‌نیز ‌کمک ‌می ‌کند. کار این جستجوگر بدین صورت است که لوکیشن عبارت مورد جستجوی شما را پیدا می کند.

هر کدام از سایت‌هایی که این قوانین را رعایت نکنند مورد غضب گوگل قرار گرفته و طبعا رتبه‌های خوبی از او نمی‌گیرند. در این مقاله ابتدا با مفهوم الگوریتم‌ آشنا می‌شویم و سپس مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را معرفی می‌کنیم. هیچکدام از مطالب و توضیحاتی که در اینجا گفته شد همه موضوع نیستند چون گوگل که تمام رازهای رتبه بندی و ایندکس شدن سایت ها را لو نمی دهد! در ضمن الگوریتم ها بیش از اینکه به ما بگویند چه کار کنیم، به ما فقط می گویند که چه کارهایی را انجام ندهیم. الگوریتم ها مانند قانون یک بازی هستند، قانون بازی به ما می گوید چه کار کنیم که یک رقابت سالم داشته باشیم اما به ما نمی گوید که چگونه باید برنده بشویم یا بازنده نشویم.

هر یک از این الگوریتم‌ها با هدف خاصی طراحی شده و در طول زمان نیز به روزرسانی می‌شوند. با این کار، وقتی کاربری به دنبال یک کسب‌ و کار محلی است، انتظار دارد نتایج جستجو به او کمک کنند تا به سرعت و به راحتی کسب‌وکار مورد نظر خود را پیدا کند. نمایش نتایج محلی مرتبط، رضایت کاربر را افزایش می‌دهد و به گوگل کمک می‌کند تا به عنوان یک موتور جستجوی مفید و کارآمد شناخته شود. گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان، مسئولیت دارد تا تجربه جستجوی امن و مطمئنی را برای کاربران فراهم کند. به همین دلیل، یکی از اهداف اصلی الگوریتم‌های گوگل، ترویج سایت‌های امن و کاهش رتبه سایت‌هایی است که برای کاربران خطرناک یا مشکوک هستند. با درک بهتر از الگوریتم های گوگل و تأثیر آن ها بر سئو، صاحبان وب سایت ها و متخصصان سئو می توانند استراتژی های خود را بهبود بخشیده و وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند.

با این حال گوگل به دلیل تعداد کاربران بالایی که دارد از این الگوریتم در فواصل زمانی کوتاه‌تری استفاده می‌کند. برای جمع آوری اطلاعات برای جستجوی محلی، موتورهای جستجو بر روی سیگنال هایی از جمله محتوای محلی، صفحات پروفایل اجتماعی، پیوندها و استنادها تکیه می‌کنند تا مناسب ترین نتایج محلی را به کاربر ارائه دهند. از سوی دیگر، به‌روزرسانی کافئین به آن اجازه می‌دهد تا صفحات وب را تقریباً به محض انتشار ایندکس کند. این بدان معنی است که محتوای جدید می تواند به محض انتشار ایندکس و در نتایج جستجو بسیار سریعتر از قبل ظاهر شوند. الگوريتم دزد دريايي با دامنه شما کاری ندارد و بیشترین تاثیر را بر روی صفحات سایت شما در نتایج جستجو خواهد گذاشت.

هدف از ایجاد این الگوریتم این است که کیفیت نتایج جستجو برای کاربر افزایش پیدا کند؛ به این صورت که از طریق آن محتوای داخل سایت را به طور کامل ارزیابی کیفی می‌کنند. معمولاً در این نوع ارزیابی بیشتر روی محتوای ضعیف کپی شده، خیلی کوتاه و تکراری تمرکز دارند. برای اینکه الگوریتم پاندا تاثیرات منفی نداشته باشد، شما حتماً باید کیفیت محتوا را بالا ببرید و مراقب باشید که کپی کاری و مطالب تکراری اتفاق نیفتد. شناخت الگوریتم‌های گوگل و سازگاری محتوا و وب‌سایت با آن‌ها، کلید موفقیت در سئو است. استفاده از محتوای ارزشمند، بهینه‌سازی ساختار سایت و تمرکز بر تجربه کاربری می‌تواند سایت شما را در مسیر رشد و جذب مخاطب قرار دهد. درک این سیستم پیچیده به شما کمک می‌کند تا در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرید و بیشترین بهره را از فضای دیجیتال ببرید.

گوگل با استفاده از الگوریتم تازگی محتوا به مدیران سایت‌ها اعلام کرده است که محتواهای بروز رسانی شده برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه مدیران سایت‌ها باید در کنار تولید و انتشار محتوای جدید، محتواهای قدیمی خود را درصورتی‌که نیاز به به‌روزرسانی دارند، آپدیت کنند. این آپدیت می‌تواند شامل یک محتوای متنی اضافه‌شده، محتوای ویدئویی یا حتی یک پادکست صوتی باشد. سئوی محلی به مشاغل کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی در کمترین زمان ارائه دهند و بدین صورت جذب مشتری های هدفمند بیشتر خواهد شد. گراف دانش با تحلیل داده‌های جمعی کاربران، تجربه جستجو را شخصی‌تر، سریع‌تر، و کارآمدتر می‌کند.

گوگل تا جایی که بتواند تلاش می‌کند تمامی‌سایت‌های معتبر را به کاربران معرفی کند. بعضی دیگر هم آن‌قدر در نتایج موتور جستجو تغییرات به وجود آورده و سروصدا به پا می‌کنند که حتی گوگل هم درمورد آن‌ها صحبت کرده و برای آن‌ها اسم انتخاب می‌کند. در حال حاضر گوگل حتی از قدیمی‌ترین الگوریتم‌های خود هم استفاده می‌کند و تنها میزان هوشمندی و دقت آن ها را بهبود می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین الگوریتم‌های حال حاضر، الگوریتم رنک‌برین است که با استفاده از هوش مصنوعی گوگل، رفتار کاربران را پیش‌بینی می‌کند و بهترین نتایج را به او نشان می‌دهد. الگوریتم پیشنهاد گوگل، یک ویژگی بسیار کاربردی در موتور جستجوی گوگل است که به کاربران امکان می‌دهد با تایپ عبارات جستجو، به سرعت به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کنند. اگر یک وب‌سایت دارای دامنه منطبق با کلمه کلیدی باشد اما محتوای آن کیفیت پایینی داشته باشد، الگوریتم EMD با کاهش رتبه آن سایت بهترین تجربه را برای کاربران هدف از جستجو ارائه می‌دهد.

این تغییر ناشی از افزایش استفاده کاربران از دستگاه‌های موبایل برای جستجو بوده و گوگل با محوریت ارائه بهترین تجربه برای کاربران موبایل، تغییرات مهمی را در الگوریتم خود اعمال کرده است. الگوریتم Mobile First Index به ویژه بر روی سایت‌هایی تأثیر مثبت گذاشته است که نسخه موبایل و دسکتاپ شان یکسان است. الگوریتم BERT یکی از ابتکارات برجسته در زمینه هوش مصنوعی است که مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم اقدام به تحلیل مفهوم جملات و عبارات جستجوی کاربران با در نظر گرفتن کلمات قبل و بعد از آن می‌نماید. به عبارت دیگر، گوگل با بهره‌مندی از BERT توانایی درک ساختارهای زبانی پیچیده را بهبود بخشیده و نتایج دقیق‌تری را در جستجوهای کاربران ارائه می‌دهد. هدف اصلی رنک برین، درک بهتر معنای جستجوها و ارائه نتایج مرتبط بر اساس این درک است.

علت آن می‌تواند این باشد که گوگل به تازگی متوجه این صفحه شده و قصد دارد یک شانس برای گرفتن رتبه بهتر به این صفحه بدهد. اگر زمانی که این صفحه در رقص گوگل در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفت توانست کاربران را به خود جذب کند قطعاً تأثیر خوبی در رتبه‌اش خواهد دید. هوش مصنوعی ضعیف به سیستم‌هایی گفته می‌شود که تنها قادر به انجام وظایف خاص و محدود هستند و فراتر از آن نمی‌توانند عمل کنند. این نوع از AI نمی‌تواند درک عمیقی از داده‌ها داشته باشد و صرفاً بر اساس الگوریتم‌های از پیش تعیین‌شده عمل می‌کند. این دوره‌ها می‌توانند شما را گام به گام با مفاهیم پیشرفته، الگوریتم‌ها و روش‌های کاربردی هوش مصنوعی آشنا کنند و مهارت‌های لازم برای کار با ابزارهای این حوزه را به شما بیاموزند.

الگوریتم پنگوئن، در واقع روشی برای مقابله با سایت‌هایی است که قصد دارند با خرید بک لینک یا استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه در لینک سازی جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهند. الگوریتم رنک برین، این وظیفه مهم را بر دوش کشید و نتایج جستجو را به نفع کاربر بهینه کرد. مثلاً برای این‌که بهترین رستوران های تهران را بشناسید، دیگر نیازی نیست وارد سایتی شوید و یکی آدرس هر کدام را پیدا کنید. یکی از موضوعات بسیار مهمی که همیشه با الگوریتم‌های گوگل ارتباط دارد و باید خود را با توسعه و پیشرفت الگوریتم‌های گوگل تطبیق دهد، اصول سئو است. همه آن روش‌ها و ترفندهایی که متخصصین سئو در فضای داخلی (سئوی داخلی) و خارجی (سئوی خارجی) سایت پیاده سازی می کنند که صفحات مختلف سایت به بهترین جایگاه در صفحه اول گوگل برسند جزء اصول سئو و بهینه سازی سایت محسوب می شود.

در نهایت گوگل سایت را بر اساس مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین صفحات رتبه‌بندی خواهد کرد. این الگوریتم برای کاهش حضور محتوای بی‌کیفیت و افزایش رتبه‌بندی سایت‌های با محتوای ارزشمند طراحی شده است. بنابراین، رعایت اصول سئو مانند ایجاد محتوای اصل و مفید از اهمیت زیادی برخوردار است تا سایت‌ها از تاثیرات منفی پاندا در امان بمانند. الگوریتم تپه با شناسایی صفحات هاب و اتوریتی، به گوگل کمک می‌کند تا صفحات وب مرتبط و باکیفیت را برای هر عبارت جستجو شناسایی کند. به عبارت دیگر، این الگوریتم به گوگل می‌گوید که کدام صفحات وب در یک موضوع خاص، معتبرتر و قابل اعتمادتر هستند. گوگل با یک به ‌روزرسانی به موقع، توانست تمام صفحات متخلف در این زمینه را شناسایی کند و جریمه های سنگینی مثل کاهش رتبه و یا حذف سایت از نتایج گوگل را برای آنها در نظر بگیرد.

این کاری است که الگوریتم تازگی محتوا انجام می‌دهد و شما در هر لحظه می‌توانید از اخبار روز جهان مطلع شوید. این سه الگوریتم در گوگل مثل یک خانواده در کنار هم برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند. گوگل برای نام‌گذاری بسیاری از الگوریتم‌هایش از اسم حیوانات مختلف استفاده کرده است. برای رتبه گرفتن از گوگل باید وارد باغ‌وحش گوگل شوید و هرلحظه حواستان باشد که به قوانین این جنگل احترام بگذارید تا خدایی نکرده آسیب نبینید. بعد از دسامبر 2014 تاكنون آپدیت جديدى براى الگوریتم كبوتر منتشر نشده اما همچنان اين الگوريتم به کار خود ادامه می دهد و باعث شده که بسیاری از كسب و کارهاى محلى حتى در ايران از اين الگوریتم استفاده كنند.

این سیستم‌های پیشرفته طراحی شده‌اند تا مرتبط‌ترین و مفیدترین صفحات را برای کاربران پیدا کنند و بر اساس عواملی مانند کیفیت محتوا، اعتبار بک‌لینک‌ها، کلمات کلیدی و تجربه کاربری، آن‌ها را رتبه‌بندی کنند. گوگل با به‌روزرسانی مستمر و معرفی جدیدترین الگوریتم‌های گوگل، به دنبال ارائه نتایجی است که دقیقاً با نیاز کاربران همخوانی داشته باشد. الگوریتم مدیک گوگل که در سال 2018 معرفی شد، یک به ‌روز رسانی اساسی در هسته الگوریتم‌ های گوگل بود که به طور خاص بر روی بهبود کیفیت نتایج جستجو در حوزه‌های مرتبط با سلامت، پزشکی و سبک زندگی تمرکز داشت. این الگوریتم با هدف شناسایی و رتبه‌بندی دقیق‌تر وب‌سایت‌هایی که اطلاعات مرتبط با سلامت ارائه می‌دهند، طراحی شده است. اطلاعات نادرست در حوزه سلامت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای افراد داشته باشد.

این الگوریتم قادر است متون به زبان‌های مختلف، تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی را درک کند و به کاربران ارائه دهد. همچنین از فرآیند ترجمه و تحلیل داده‌ها برای ارائه نتایج دقیق و کامل به کاربران استفاده می‌کند. در ابتدا، این الگوریتم بیشتر در حوزه‌های حساس مانند سلامت و مالی به کار گرفته شد و دستورالعمل E-A-T منتشر شد. این دستورالعمل بر این اصل تأکید دارد که صفحات مرتبط با جان و مال افراد (YMYL) باید تخصص، اعتبار، و اعتماد را در خود داشته باشند. به عنوان مثال، در حوزه سلامت، نویسنده باید دارای تخصص در زمینه مورد نظر باشد تا اطلاعات ارائه شده قابل اعتماد باشد. بر اساس این الگوریتم، به‌روزرسانی محتواهای قدیمی و ارائه اطلاعات جدید در محتواهای جدید، یکی از اقدامات حیاتی برای حفظ و بهبود رتبه ویدئوها، مقالات یا هر نوع محتوای دیگر است.

از مواردی هم که این الگوریتم قرار بود به جنگ آن ها برود میتوان به اسپم بک لینک، متن پنهان، ريدايركت هاى بيهوده و Cloaking اشاره كرد. من همیشه عادت دارم وقتی می خواهم درباره یک موضوعی صحبت کنم یا جوابی به سوالی در یک مطلب بدهم، اول از همه جواب سر راست و کوتاه را اول متن می دهم و بعد توضیحات بیشتر را برای کسانی که اطلاعات بیشتری می خواهند، ارائه می دهم. پس شناخت الگوریتم های گوگل نیازمند زمان و دقت است و مطمئن هستم هرکسی که بخواهد سئو سایت انجام دهد، چنین وقتی را برای شناخت این الگوریتم ها می گذارد. چرا که شاید دانستن این الگوریتم ها صرفا 5 درصد از راه موفقیت سایت ما را هموار کند، اما همین 5 درصد هم در دنیای سئو سایت عدد بالایی است و سئوی سایت ما حداقل از پایه به رعایت این الگوریتم ها بستگی دارد. Page Authority گوگل یک الگوریتم است که در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ به منظور جلوگیری از تبلیغات بیش از حد در وب‌سایت‌ها راه‌اندازی شد. این الگوریتم توسط شرکت نرم‌افزار سئو به نام Moz توسعه یافته است و اعتبار صفحات را در مقیاس لگاریتمی از 0 تا 100 نمره‌بندی می‌کند.

به همین جهت در ادامه فهرست کاملی از تمام آپدیت‌های الگوریتم‌های گوگل به همراه توضیح مختصری در مورد آن‌ها ارائه خواهد شد. در دنیای امروز، هوش مصنوعی (AI) به یکی از پرکاربردترین و پرجاذبه‌ترین موضوعات در تکنولوژی تبدیل شده است. اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید. یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده می کنند تا جستجو ها را از آن خود کنند. برای مثال تصور کنید عکس یک لوگو را جایی می‌بینید اما نمی‌دانید این لوگو مربوط به کدام کسب‌وکار است. با استفاده از این الگوریتم، گوگل در عرض چند ثانیه هر اطلاعاتی که دربارۀ آن لوگو می‌خواهید را به شما می‌دهد.

این الگوریتم ها، از بدو تولد گوگل تا به امروز، مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را پیموده اند. همچنین کرالرهای گوگل به‌خوبی می‌توانند سایت‌هایی که تبلیغات آزاردهنده‌ای در ابتدای صفحه خود قرار داده‌اند را شناسایی کنند و به‌عنوان یک فاکتور منفی در رتبه‌بندی درنظر بگیرند. این الگوریتم کمک می‌کند تا کاربری که به‌عنوان مثال با موبایل وارد چنین سایت‌هایی می‌شود، 4 الی 5 بار برای رسیدن به محتوای موردنیاز خود اسکرول نکند و تجربه کاربری بهتری داشته باشد. وقتی گوگل اعلام کرد که بک لینک‌ها می‌توانند در گرفتن رتبه اثر مثبتی داشته باشند، برخی سایت‌ها شروع به ساخت یا خرید بک لینک‌ مصنوعی کردند. با این به‌روزرسانی موتور جستجوی گوگل، صفحاتی که در این زمینه متخلف شناخته شوند از صفحه نتایج جستجو حذف خواهند شد.

بروزرسانی نقد و بررسی محصولات با هدف بهبود کیفیت نقد و بررسی محصولات در نتایج جستجو، به کاربران کمک کرد تا تصمیمات خرید بهتری بگیرند. این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا نقد و بررسی های محصول باکیفیت و مفیدی را در نتایج جستجو نمایش دهد، که به کاربران در تصمیم گیری خرید کمک می کند. تازگی محتوا با اولویت دادن به محتوای جدید و به روز، به ویژه در مورد موضوعات حساس به زمان، نتایج جستجو را بهبود بخشید. این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا در مورد موضوعاتی که به سرعت تغییر می کنند، مانند اخبار و رویدادهای جاری، نتایج جستجوی مرتبط‌تری را ارائه دهد. برای مطلع شدن از آخرین بهروزرسانی های الگوریتم های گوگل، می‌توانید منابع رسمی گوگل مانند وبلاگ رسمی گوگل وبمستر سنترال و حساب های شبکه‌های اجتماعی گوگل را دنبال کنید.

به‌این‌صورت گوگل با بررسی محتوا و موضوع سایتتان در مورد جایگاهتان در گوگل تصمیم می‌گیرد. با وجود الگوریتم موش کور شما اگر یک رستوران در محلۀ خودتان داشته باشید، می‌توانید آن را در گوگل ثبت کنید. علاوه‌برآن می‌توانید آدرس و شماره تلفن خود را قرار دهید تا اگر کسی دربارۀ کسب‌وکار شما جست‌وجو کرد، به‌راحتی شما را پیدا کند. در این قسمت یاد گرفتیم که الگوریتم گوگل چیست؛ اما آیا تابحال از خود پرسیده‌اید که هدف گوگل از ارائه دادن این همه الگوریتم مختلف چه بوده است؟ در قسمت بعدی به این سوال پاسخ می‌دهیم. بعد از بروزرسانی جدید که باعث ش تمام مطالب در گوگل به صورت روزانه چک شوند.

گوگل رقص به گوگل امکان می‌دهد تا تغییرات جدید الگوریتمی را آزمایش کرده و عملکرد آن‌ها را قبل از اعمال در مقیاس بزرگتر ارزیابی کند. چرا این الگوریتم اهمیت دارد؟ پنگوئن باعث شد تا گوگل لینک‌های ورودی به سایت‌ها را با دقت بیشتری بررسی کند و تنها لینک‌های طبیعی و معتبر را در رتبه‌بندی لحاظ کند. این تغییر باعث شد تا تکنیک‌های لینک‌سازی غیرمجاز کم‌اثر شوند و سایت‌ها به جای خرید لینک به دنبال لینک‌های ارگانیک و طبیعی باشند. این الگوریتم روی سه مبنای اصلی کار می‌کند که آن هم تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد است. یعنی این مفاهیم باید داخل سایت اجرا شود تا گوگل شما را در رتبه‌های اول جای دهد. منظور تخصص فرد نویسنده، اعتبار صفحه سایت و قابلیت اعتماد در اطلاعات صحیح سایت است.

ما توضیحاتی در مورد عملکرد هر یک از این الگوریتم‌ها خواهیم داد تا بتوانید بهتر با نحوه کارکرد آنها آشنا شوید. برای اطلاع از آخرین الگوریتم های گوگل و تغییراتی که در نسخه‌های قبلی الگوریتم‌ها ایجاد شده‌است، می‌توانید به سمینارهای رسمی گوگل و همچنین صفحه‌ی گوگل ویژه‌ی توسعه دهندگان وب مراجعه نمایید. تنها الگوریتمی که تا به امروز به صورت تخصصی در یک حوزه و موضوع خاص (آن هم حوزه پزشکی) مورد استفاده قرار گرفته است، الگوریتم مدیک است که احتمالاً دلیل آن هم حفظ کاربران در برابر اطلاعات پزشکی غلط و اشتباه باشد. این به‌ روزرسانی به طور گسترده در تمام کشورها و به همه زبان ها در سال ۲۰۱۸ اعمال شد و همه وبلاگ ‌ها، سایت ‌های پزشکی، سبک زندگی و مشاورین سلامت را دربر گرفت. بر همین اساس به ‌روزرسانی الگوریتم های گوگل را به دو بخش بزرگ و کوچک می توان تقسیم کرد که دومی تأثیر چندانی در امتیازدهی ندارد و ما متوجه تغییرات آن نمی شویم.

اگر وب‌سایت شما محصولاتی مانند داروها را عرضه می‌کند که ممکن است بر سلامت افراد تأثیر بگذارد، از کیفیت محتوای خود در مورد آن محصول اطمینان حاصل کنید. سئو محلی با افزودن اطلاعات مکانی شما به فهرست موتورهای جستجو کار می کند و این امکان را می دهد که به راحتی بر اساس موقعیت مکانی خود مشتری پیدا کنید. فرض کنید در یک محله ی نا آشنا و جدید هستید، وقت ناهار است و شما به شدت احساس گرسنگی میکنید. بله، سرعت بارگذاری صفحات یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی است و الگوریتم‌ها به آن توجه می‌کنند. “هاب” به صفحاتی گفته می‌شود که به تعداد زیادی از صفحات دیگر لینک می‌دهند و به عنوان نوعی فهرست یا دایرکتوری عمل می‌کنند.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/